Wednesday, June 15, 2011

Ayahku Berharap Aku Menjadi Orang Hebat

Haji IBRAHIM B. Haji ALI...ini nama ayah saya.Andai ditanya siapa hero saya.,,saya akan jawab nama ini.Walau beribu kali ditanya, saya akan jawab nama ini jugak.nak tahu kenapa...hehe..
Ayah saya pernah menghantar saya ke pusat jagaan kanak-kanak masa kecil dulu.Ayah saya juga pernah hantar saya ke rumah nenek saya masa saya berumur 6 tahun dulu.Saya juga kadang-kadang terfikir kenapa ayah saya menghantar saya ke tempat yang akan membuatkan saya semakin jauh dengan keluarga saya.Kenapa??Dia cuma berharap saya akan menjadi seorang yang amat berdikari.Dan menjadi lebih bermasyarakat.Dan lebih menyayangi orang yang lebih tua.Alhamdulillah rupanya ayah saya sebenarnya tidak membuang saya..bahkan menyayangi saya..
Saya bersekolah di sekolah rendah bawah naungan Kementerian Pelajaran Malaysia hanya setakat tahun 5 sahaja.Selepas itu, saya dihantar ke madrasah tahfiz untuk menghafal al-Quran sehingga umur saya 14 tahun.Saya pernah terfikir kenapa saya tak ikut jalur macam orang lain je, terus dengan pendidikan di sekolah menengah...kalau nak saya hafal Quran pun..lepas habis sekolah menengah pun tak mengapa.Kenapa nak saya ketinggalan dalam pelajaran??Bila saya melangkah ke alam universiti, barulah saya melihat betapa pentingnya hafalan saya diasah waktu saya kecil lagi...memang sangat beruntung.
Selepas habis belajar di Maahad Tahfiz pada umur saya 20 tahun, pada mulanya saya melihat peluang saya di Mesir atau Syria.Tapi akhirnya saya memilih Yaman sebagai destinasi seterusnya atas dorongan ayah saya.Pada mulanya, saya hanya mengikut saja dorongan ini kerana saya fikir mungkin tempat ini sangat hebat.Sampai di Yaman saya mengakui firasat ayah saya sangat hebat...memang di Yaman adalah salah satu tempat yang sangat hebat untuk meneruskan pengajian di bidang Pengajian Islam.
Selepas semua proses ini berlaku....saya masih tidak dapat meneruskan legasi hebat yang ayah saya fikirkan..saya sangat mengecewakan ayah saya...saya masih terpaku sebagai seorang yang sangat tidak mementingkan kehidupan saya sebagai seorang muslim yang baik...segala usaha telah diperahkan..idea dan duit...tapi saya ke mana...masih berfalsafah sorang-sorang..tanpa bertindak apa-apa...
Ahir kata..saya amat berterima kasih di atas segala usaha dan keringat yang telah dicurahkan...Insya Allah saya akan berusaha untuk menjadi lebih baik dari sebelum ini..TERIMA KASIH ATAS SEGALANYA...

No comments: